Desirée

Spring Break pt. 5
 
 
Mitt på The National Mall ligger The Smithsonian Institute. Eller som byggnaden heter, The Smithsonian Castle. Jag var inte inne där men det räcker ju nästan att se det utifrån ;) Pampigt!
 
 
Mitt emot nästan, ligger Museum of American History. USAs historia från början till slut. Eller inte "slut" men till idag ;)
Sist jag var här tog jag mig tid att gå igenom typ alla utställningar, men de ändras ju såklart. Den här gången gick jag igenom bara en bråkdel. Men de har väldigt mycket roligt att uptäcka.
 
 
 
Denna flagga möts man av i foajen när man kommer genom securityn.
 
 
Här finns även the Batmobil ;)
 
 
Några "riktigt" amerikanska grejer som i princip aldrig ändrat utseende från det att det var prototyper.
 
 
Vet inte vad jag tog kort på här faktiskt...
 
 
Kentucky Fried Chicken (KFC), och Hotellkedjan Howard Johnsson är amerikanskt så det bara osar om det! Talrikarna är från hotellkedjans servis och även nycklarna hör dit. 
 
Ett "modernt" kylskåp. Många nya uppfinningar och köksprylar dök upp där på 1900talets första hälft. De skulle hjälpa hemmafrun att hålla ännu bättre ordning och reda i köket och hemmet. Dock blev det nästan mer jobb och stress med dessa eftersom pressen på att hålla ju "ännu bättre ordning och reda" blev högre.
 
 
På 50talet blev detta på bilden alltmer vanligt. "The True Highschool Experience" kanske man kan kalla det. Allting med school dance (skoldans), prom (bal), year book (årsbok) etc. "Teen Markets" står det på glasmontern.
  
Japp, snart hamnar din iphone4 på museum pappa ;) Det är en Iphone 3 där i mitten...
 
Told ya ;)
 
Den äldre versionen av denna Walkman hade min morfar. Och sen fick min bror ta över den i unga år haha.
 
 
Här är en modell av ett hus från äldre dagar. Jag tror det ska visa ungefär hur det var under andra världskriget.
 
Nu har jag vandrat iväg mot China Town. Ni ser "porten" längre bort i bild.
 
 
Dålig, suddig bild, tyvärr.
 
 
Extraodinärt övergångsställe ;)
 
Tesla!
 
Detta är City Center. Här finns alla de exklusiva butikerna. Här gör man sin fönstershopping.
 
 
Ny dag! Dags för nästa museum! Air and Space Museum! :D
 
 
Ledsen att jag inte kommer kunna förklara exakt vad alla prylar är... 
 
 
 
 
 
Jag följde med på en av de guidade turerna som erbjuds gratis. Och i detta rummet ser ni bröderna Wright's verk.
 
Det här är deras första flygplan. Fattar ni? Wright's första flygplan. Det är lika med det första planet som nånsin flugit. Det var i alla fall de som tog patent på det hela.
Man har bytt ut linneväven på vingarna.
 
detta var deras prototyp. Ett miniatyrplan som flögs som en drake. 
 
 
Bröderna Wright drev från början en cykelaffär/cykelverkstad. Sen blev det flygplan på heltid.
 
 
 
 
Ett av deras plan. Tror det var detta som var först med att flyga tvärs över USA. Piloten var med i en tävling där man kunde vinna ett pris (minns inte vad det var) om man flög sträckan på ett visst antal dagar. Han misslyckades med tidsplanen och krashade hela 16 gånger innan han tillslut kom fram i Pasadena i Kaliforninen, 19 dagar för sent.
 
"The Spirit of Saint Louis". Detta är planet DET plan som Charles Lindberg flög över atlanten. Den första turen äver atlanten som lyckades.
 
 
Det röda planet i bakgrunden flögs också över atlanen. Av en kvinna, några år senare. 
 
 
Här ser ni det lite närmare.
 
Om man i framtiden ska åka som turist i rymden, så kan det bli i en farkost liknande denna.
 
 
En exakt kopia av Den "farkost" som Armstong med vänner landade på månen med i slutet på 60talet. Den här skulle användas på ett eller annat sätt men det slutade med att den inte behövdes och nu finns den här på Smithsonian. När Nasa är "färdiga" med alla sina forskningar och försök och allt vad det är så vill de inte ha kvar grejerna och då har Smithsonian första ching att bara välja och vraka.
 
 
Den runda bollen med strån eller antenner, det är en Sputnik. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Och så här kunde ett flyg crew se ut i tidigare år, Och det för det väl nu för tiden också, ungefär. 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress