Desirée

Spring Break pt.3
Fortsätter med bilder från D.C. och nu specifikt Georgetown.
Georgetown grundades 1751 och var alltså från början en egen stad. En hamnstad kan man säga eftersom the Potomac River flyter precis intill. Det var här europerna bosätte sig till en början, innan D.C. grundades.
Idag är det en supermysig stadsdel som lockar mängder av besökare. Dels för att det är ett historiskt område och inte helt olikt hur det ser ut på många ställen i Europa men också för sina många restauranger och shoppingmöjligheter (tydligen är huvudgatan här en av landets bästa shoppinggator). Här finns de "vanliga" butikerna men också små mer exklusiva boutiqer och mysiga caféer och gränder. Det flyter en kanal längre ner mot Waterfront och där kan jag tänka mig att det är härligt att sitta på sommaren på en uteservering och njuta i solen. Eller kanske "bara" med en kaffe och solbrillor och samtidigt dingla med benen på bryggan.
Jag gick här på en lördag och det var såklart mycket folk då, men samtidigt är det kul när det "känns" att ett ställe har puls! Dessutom hade det varit ett marathonlopp på morgonen/förmiddagen i detta området. Kanske var det mycket folk pga. det också.
 
 
 
Här kan man ana kanalen... Men de hade tömt den just nu pga reparationer.
 
 
Här är Waterfront. Det kantiga byggnaden längst bort i bild är John F. Kennedy Center for the Performing Arts. och huset till vänster tror jag är Watergate Complex.
 
Här ser man Rosslyn's skyskrapor, som faktiskt ligger i en annan delstat, Virginia.
 Jag hade denna utsikt samtidigt som jag åt min utsökta "matlåda" från Whole Foods. Underbart! 
 
 
"Georgetown Cupcake" lockar många besökare som ni ser. De har tydligen ett eget tv-program så hit vill ju många gå och prova bakverken. Ni ser ju kön.
 
"Här var en liten mysig gata" tänkte jag och ville få med amerikanska flaggan som hängde så fint där ovanfär. Tror ni inte att det kommer en vindpust och trasslar till den precis när jag fotade? haha ;) lite roligt.
 
Det var väldigt kall, och speciellt om man gick i skuggan. Jag höll mig i solen så mycket jag kunde.
 
 
Här blommar Magnolian! Underbart! Kolla vad fint det är med de rosa blommorna mot blå bakgrund (himmel). Det är konst i mina ögon!
 
 
En typisk gatuvy i Georgetown. Snyggt med svarta järnstaket kan jag tycka.
 
 
Också en typisk vy från Georgetown. I röda tegehuset ligger en Ralph Lauren-butik och sen radar de upp sig alla de där lite dyrare "ställena" runtomkring där på gatan.
 
 
 
 
 
Men kolla här! Tyckte det var så pampigt med den svarta dörren, vita listerna med "speglar", den guldfärgade ytterlampan, fönstret med spröjs, och grå fasad! Och så lite gröna buskar och svart järnstaket till det ;) 
 
Och med det avslutar jag Georgetown-inlägget :)
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress