Desirée

Spring Break pt.2
Dag 2. Tog mig upp hyfsat tidigt, gick ner och åt frukost, och planerade för dagen. När jag kom ner till frukosten kom en relativt högljud, totalt främmande man fram till mig och frågade högt och tydligt inför alla andra hostelgäster "- Har du varit här förut??". Jag fattade inte vad han menade riktigt. Vadå "har jag varit här förut?" Nej jag kom ju hit igår...tror han att jag är nån som har smitit in här bara?  "-Jag kom hit igår" sa jag. och då lät han mig va ifred. Men sen fattade jag ju vad han för för en. Han jobbade ju där, och ville bara veta om jag hade varit vid frukosten förut. Om inte, så skulle han bara ge lite info om var alla grejer fanns! Haha... Men han frågade ju så "aggressivt" så det va väl inte konstigt om jag han tänka i de där banorna.
 
 
Oj, här hoppade en bild från dag 1 in. Men vad är detta då? Jo det är resterna av julgranen utanför vita huset ;)
 
 
Kaffe och lite snacks innan sightseeingen fortsätter. 
 
Och så inhandling av lunch-"matsäck" på Whole Foods, som senare skulle intas vid Georgetown Waterfront.
 
Intressant connection mellan gammal och ny byggnad... Inte så intressant egentligen. Kunde nog varit lite snyggare.
 
Ungefär såhär ser det ut när man promenerar i downtown. Fina planteringar :)
 
 
Dessa hotell (W och Willard) ligger på Pensylvnaia Avenue ett stenkast från Vita Huset. Såå fina byggnader! D.C är fullproppat med såna här vackra gamla hus.
 
 
The Monument, såklart. Placerad mitt på The National Mall (en lång park som sträcker sig mellan Lincoln Memorial och The Capitol buildigt). En 170 m hög obelisk, invigd 1885. 
Det första man ser när man landar på Reagan Airport. Ja faktiskt.

 
 
 
 
Gjorde ett snabbt besök vid Tidal Basin och alla körsbärsträd. De finns runt hela sjön var en gåva från Japan år 1912.
Jag hade ju hoppats få se åtminstone lite rosa knoppar men nej... så långt gångna var de alltså inte haha. Det var väldigt kallt veckan innan jag kom dit så National Park Service hade skjutit fram blommings peaken till senare i Mars. Det va ju lite synd, för mig  ;) Sånt är livet.
På andra sidan syns president Thomas Jeffersson Memorial.
 
 
Martin Luther King Jr Memorial. Också i närheten av Tidal Basin, på väg mot nästa anhalt...
 
 
...Lincoln Memorial. Där sitter han i sitt, Tempel?
 
 
Och när man står vid Lincoln har man fri sikt rakt bort mot The monument och The Capitol, som inte syns pga att det ligger exakt precis bakom monumnetet ja :)
 
 
Från Lincoln och på väg mot Georgetown stannade jag till i Foggy Bottom, ett historiskt område det också. Många fina små tegelhus, med betoning på små. Det är då man önskar att väggar kunde tala.
 
Rolig liten gatukorsning. 
 
Foggy Bottom, som sagt.
 
Jag kände mig lite sneaky som tog kort på verkligen allting, men är man turist så är man!
 
Kommer fler bilder i nästa inlägg.;)  Trevlig lördag på er!


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress